Šok na LPGA. Lexi Thompson dostala 4 trestné rány a ztratila vyhraný major

Lexi Thompson

Golf má problém. Velký problém. Potřetí za poslední dva roky doslova zničilo rozhodnutí rozhodčích turnaj kategorie major. Tentokrát byli v šoku fanoušci a hráčky na ANA Inspiration, kde se obětí stala Lexi Thompson, která přišla kvůli jednomu emailu o svůj druhý vyhraný major. Vítězství nakonec slavila Korejka So Yeon Ryu.

Nutno podotknout, že rozhodčí jsou na tom více méně bez viny. Oni pouze do puntíku dodržovali pravidla, která opět v tomto případě ukázala svou nesmyslnost. Tentokrát se ale s ohledem na všechny okolnosti jedná nejspíše o nejbizarnější rozhodnutí za hodně dlouhou dobu.  

Lexi Thompson si skvělou hrou šla v poklidu pro své druhé vítězství na ANA Inspiration v kariéře. Pak ale přišel šok. Když po 12. jamce finálového kola vedla o dvě rány, přišli za ní rozhodčí a oznámili jí, že si musí připočítat čtyři trestné rány. Důvod? Už v sobotu na 17. jamce špatně umístila svůj míček na greenu. Asi o dva centimetry.

Na vše upozornil až v neděli jeden z televizních diváků.

"To má být vtip?" zareagovala Lexi, která tak z ničeho nic na ty nejlepší ztrácela dvě rány. A proč vlastně ty čtyři trestné? Dvě byly za špatné umístění míčku na greenu a dvě za podepsání "špatného" sobotního výsledku 67. Můžu být ale vlastně ráda, před změnou pravidel v roce 2016 by byla nejspíše diskvalifikována...

Takto dostala ještě duhou šanci, kterou málem využila. I přes velkou křivdu, kterou musela pociťovat, zahrála hned na třináctce birdie a další přidala na patnáctce. Tím se dotáhla na hráčky na děleném prvním místě.

Když pak So Yeon Ryu zahrála birdie na osmnáctce, byla Američanka, které v tu chvíli fandil snad celý golfový svět, jediná schopná na poslední jamce také zareagovat birdíkem. Hned na první jamce play-off už to ale nedokázala a zbyly jí jen oči pro pláč. Po dalším birdie slavila Korejka.

"Dnes jsem se o sobě hodně dozvěděla, o tom, co je ve mně. Jsem na sebe pyšná, jak jsem se s tím vypořádala," neskrývala Thompson určité uspokojení, které ale přebíjelo obrovské zklamání. Tu fanoušci podporovali během zbytku finálového kola skandováním "LEXI, LEXI!".

"Byli úžasní," vzkázala jim.

Nic z toho nestačilo. Přísný trest, který opět vyvolává reakce na změnu pravidel nebo alespoň na zákaz možnosti přezkoumávat situace na podnět fanoušků, tentokrát rozhodl o vítězce. "Jsem si na sto procent jistá, že to neudělala záměrně. Lexi je dáma na úrovni," řekl Sue Witter, která je na LPGA viceprezidentkou pro pravidla a soutěže.

Přesto po zjištění, že byl míček skutečně umístěn zhruba o dva centimetry jinam, nemohli podle ní rozhodčí rozhodnout jinak: "Samozřejmě (že jsem čekala negativní reakci na sociálních sítích), ale co jsem mohla dělat? Kdybych ignorovala provinění podle pravidel, byla bych poté kritizována za to. Nedělalo mi to dobře, ale musela jsem to udělat."

Podobný případ není bohužel ničím neobvyklým. Loni Dustin Johnson nevěděl až do dohrání finálového kola na US Open, zda bude potrestán za nezaviněné pohnutí míčku na greenu. Nakonec sice dostal dvě trestné, ale na jeho premiérovém vítězství na majoru to nic nezměnilo.

To Anna Nordqvist takové štěstí jen o pár týdnů později na US Women's Open neměla. V play-off na tři jamky dostala dvě trestné rány za to, že se její hůl podle detailního videozáznamu na okamžik dotkla několika zrnek písku v bunkeru. A své by mohl vyprávět také Tiger Woods, který v roce 2013 dostal dvě trestné za to, že si na fairwayi dropnul po trefené vodě o zhruba dva metry vedle, než měl. I jeho usvědčil jeden z diváků u televize.

"Je to špatně. Kde je selský rozum? Kde je ohleduplnost a čest? Podobné věci by měly přestat. Vrhá to na nás špatné světlo, stejně tak na celý golf," myslí si Cristie Kerr, která vše sledovala u 18. greenu. A má pravdu.

Protože nedělní sled událostí rozhodl o tom, že letošní ANA Inspiration vlastně nemá žádnou vítězku, jen spoustu poražených a nejtěžší direkt přitom utrpěl samotný golf.

A So Yeon Ryu sice bude v historických tabulkách figurovat jako šampionka úvodního majoru roku 2017, málo kdo to však bude brát vážně. Tento turnaj bude navždy spojen s obří křivdou Lexi Thompson.

Stejně jako většina pondělních golfových titulků.

Reakce golfového světa na potrestání Lexi Thompson + VIDEO

Konečné výsledky turnaje naleznete zde.

Souhlas s cookies

Pokud vám nevadí, že pro měření návštěvnosti používáme Google Analytics, zavřete tuto hlášku.

Souhlasím, zavřít potvrzení