Spiethův drop. Místo i čas byly naprosto v pořádku, říká Jon

Jordan Spieth

Jordan Spieth vyhrál letošní The Open díky fenomenálnímu závěru, během kterého zahrál posledních pět jamek pět ran pod par. Mnoho golfových fanoušků ale nemohlo a stále ještě nemůže zkousnout to, co se stalo před tím. Mluvíme o dropu nehratelného míče na třináctce.

Co se stalo? Spieth pokazil svou ránu z týčka a skončil v pozici, kterou označil za nehratelnou. Díky preciznímu využití pravidel se ale dobral k třetí ráně z takového místa, které mu dovolilo jít na green a díky následným dvěma puttům zachránit bogey.

Někteří lidé přitom napadají místo jeho rány, která podle nich nebyla na přímce "jamka – nehratelný míč". A mají pravdu!

Nebyla to ale Spiethova chyba, nýbrž skvělá znalost pravidel, když si nejprve dropnul na dané přímce mezi kamiony, které stály před drivingem, a následně využil další úlevu kvůli "dočasně nepohyblivé závadě", kterou byly právě kamiony, konkrétně ten od společnosti Titleist.

"Nejprve skutečně dropoval lajnu na přímce jamka, míček v nehratelné pozici a dál. A ta mu vyšla přesně mezi kamiony. V tu chvíli následovala úleva od kamionů do strany, v našem slangu drop do pozice 'víc než jedna ale méně než dvě', míněno hole," potvrdil nám Michael Jon, respektovaný český rozhodčí působící na Ladies European Tour.

Takže zde nemohou existovat žádné pochybnosti. A ty jsou vlastně zbytečné také u druhého faktu, který golfové fanoušky od nedělního večera rozděluje. Tím byl čas, který Spieth na celou "operaci" potřeboval.

Jednalo se o hodně přes dvacet minut.

"Ten čas má několik velice objektivních důvodů. Některé se mohou zdát někomu pofidérní, ale tak to prostě je. Využil jednoduše všechno, co mu pravidla dovolila a nabídla," říká Jon.

Co podle něho sehrálo největší roli v nežádané časové prodlevě? "Jedním ze zásadních důvodů je, že šlo o poslední flight finálového kola. Ten sledují úplně všichni po celém světě, na hřišti je spousta kamer a lidí, jde o titul na The Open… Je tam obrovský drobnohled, a tak se všichni snaží být naprosto precizní, neudělat jedinou, byť nejmenší možnou chybu."

"Ono řešení po stránce pravidel bylo vážně jednoduché. Co ale hodně komplikovalo jeho provedení, bylo velké množství lidí na hřišti. Další věcí je, že sám hráč s kedíkem musí najít primárně řešení podle pravidel. Když si není jistý, může se zeptat rozhodčího a ten mu musí vysvětlit, jaký postup je v souladu s pravidly a který už není. Ale nemůže mu nikdy rovnou říct 'běž na lajnu, to máš mnohem lepší'. A to také chvilku trvá a nikde není napsané, že se musí rozhodnout třeba do minuty," dodává Jon.

NUTNÁ PRECIZNOST

Když pak bylo potřeba rozehnat lidi z prostoru, kam mohl jít Spieth dropovat, trvalo to samo o sobě tři minuty. A Spieth následně řešil, kde to bude pro nej nejvýhodnější. Bylo potřeba najít skutečně správnou lajnu.

A čas běžel a běžel…

V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že snad půjde ještě za zmíněné kamiony a pokusí se je přestřelit, ale nakonec "zaparkoval" u nich.

"A zde se Spieth snažil dropnout co nejpřesněji, k čemuž potřebujete pomoc dalších lidí, protože stačí dropnout trochu jinam, než máte, a hned vás napráší třeba někdo s TV dronem nebo od televize. K určení přesného místa na lajně využívali dokonce i některé kamery, což ve finále bylo nejlepší řešení, které ale zabralo nejvíce času," myslí si Jon.

Ten má za to, že rychleji vlastně ani postupovat nešlo: "Objektivně musím říci, že ta situace byla řešena na všechny zmíněné okolnosti relativně dost rychle. A to i díky technice, kterou měli k dispozici. Myslím si, že málo kdo by to zvládl rychleji. Chápu, že se v podobných situacích vždy spekuluje, ale Matt Kuchar měl prostě jenom velkou smůlu."

A co by se stalo, kdyby se jednalo o dejme tomu šestý flight od konce?

"Záleží na situaci. Buď by flighty za nimi čekaly, nebo by je předešly. Vzhledem k délce rulingu by se určitě minimálně jeden flight přes Jordana a Matta dostal. Zde můžeme taky odbourat jednu pověru, která se mezi golfisty traduje. A to, že se na turnajích nesmí předcházet flighty. To je přitom naprostý nesmysl, samozřejmě se to smí. Pouze se to na turnajích snaží rozhodčí řídit, ale i to někdy není potřeba a flighty se mezi sebou bez problému domluví," uzavírá téma Michael Jon.

Souhlas s cookies

Pokud vám nevadí, že pro měření návštěvnosti používáme Google Analytics, zavřete tuto hlášku.

Souhlasím, zavřít potvrzení